Uncategorized

نحوه تهیه حلوای پسته

نحوه تهیه حلوای پسته
5/5 - (1 امتیاز)

یکی از خوش طعم ترین حلوا هایی که اولین بار در شهر زیبای ارومیه پخته شده است و جزو سوغاتی های معروف این شهر به حساب می آید، حلوای پسته می باشد. این حلوا با استفاده از پودر پسته تازه تهیه شده و شما عزیزان می توانید آن را در وعده های مختلف خود مثل صبحانه استفاده کنید و از خواص و انرژی فوق العاده آن نهایت بهره را ببرید.

نحوه تهیه حلوای پسته کار راحتی است و زمان زیادی را از شما نخواهد گرفت. به همین منظور ما برای شما  بهترین طرز تهیه حلوای پسته را در این مقاله قرار داده ایم تا با مطالعه آن یک حلوای خوشمزه و سالم برای عزیزان خود تهیه کرده و میل کنید.

همچنین اگر قصد خرید حلوا را به صورت آماده دارید؛ پیشنهاد ما برند نقل علیزاده است. نقل علیزاده یکی از بهترین برند های تولید کننده انواع نقل و حلوای سنتی در شهر ارومیه محسوب می شود که محصولات متنوع و با کیفیتی را به مشتریان خود ارائه می دهد.

مواد مورد نیاز برای تهیه حلوای پسته

جهت یادگیری کامل دستور پخت حلوای پسته قبل از این که به سراغ نحوه تهیه این حلوا برویم، باید با مواد مورد نیاز حلوای پسته بیشتر آشنا شویم. پایه اصلی مواد تشکیل دهنده این حلوا پودر پسته است؛ اما علاوه بر این پودر در این حلوا از آرد سفید، کره، روغن و… نیز استفاده می شود. همچنین وجود گلاب و پودر حل در مواد اولیه حلوای پسته نیز باعث شده تا عطر و طعم این حلوا بیشتر شود. مواد اولیه برای طرز تهیه حلوای پسته شامل موارد زیر هستند:

  • آرد سفید: 1 لیوان
  • پودر پسته: نصف لیوان
  • روغن جامد: یک چهارم لیوان
  • پودر قند: نصف لیوان
  • کره: 50 گرم
  • پودر هل: نصف قاشق چای خوری
  • گلاب: 2 قاشق غذا خوری
  • رنگ خوراکی سبز: چند قطره (به دلخواه)
  • شکلات تخته ای شکلاتی یا شیری: 200 گرم (به دلخواه)
حلوای پسته
حلوای پسته

نحوه تهیه حلوای پسته

نحوه تهیه حلوای پسته به شکل بوتیکی، یکی از روش های محبوبی است که اکثر افراد و حتی شیرینی فروش ها از آن برای پخت حلوای پسته خود استفاده می کنند. روش دیگری نیز وجود دارد که به آن روش بدون قالب گفته می شود. این روش شباهت زیادی به روش اول داشته و تنها تفاوتی که میان آن ها وجود دارد استفاده نکردن از قالب در روش بوتیکی است. دستور پخت و طرز تهیه حلوای پسته به شرح زیر می باشد:

1) آماده کردن پودر پسته

اولین قدمی که باید برای درست کردن حلوای پسته خود بردارید، آماده کردن پودر پسته است. در این مرحله شما دو انتخاب دارید یا می توانید پودر پسته خود را به صورت آماده تهیه کرده و از آن در پخت حلوایتان استفاده کنید یا خودتان این پودر را با آسیاب کردن پسته درست نمایید.

اگر نظر ما را بخواهید پیشنهاد می کنیم با خرید پسته تازه و آسیاب کردن آن این پودر را تهیه نمایید؛ زیرا این گونه حلوای پسته شما خوش طعم‌تر خواهد شد. برای این کار ابتدا 250 گرم پسته را پوست گرفته و روی مغز آن ها کمی آب جوش بریزید. پس از گذشت چند دقیقه پوست پسته ها را جدا کرده و سپس آن ها را آسیاب کنید.

2) آسیاب کردن پسته ها

در صورتی که پودر پسته خود را به صورت آماده تهیه کرده اید از این مرحله عبور کنید. پس از جدا کردن پوست پسته‌ها، آن ها را روی یک دستمال کاغذی گذاشته تا رطوبت‌شان به طور کامل گرفته شود. اگر می خواهید پسته ها زودتر خشک شوند می‌توانید آن‌ها را روی یک سینی قرار دهید و سینی را روی شوفاژ یا بخاری بگذارید. پس از خشک شدن کامل پسته ها، آن ها را به طور کامل آسیاب کنید.

آماده سازی پسته
آماده سازی پسته

) آماده کردن آرد

در این مرحله از نحوه تهیه حلوای پسته باید آرد سفید را برای پخت این حلوا آماده کنیم. برای این کار آردی که آماده کردید را 2 یا 3 بار الک کنید تا به صورت یک دست و نرم درآید. سپس آرد را روی یک تابه ریخته و آن را روی شعله ای بسیار کم بگذارید. آرد را تا جایی که خامی آن گرفته شود هم بزنید و توجه داشته باشید که رنگ آن تغییری پیدا نکند. توجه داشته باشید که این نکته در طرز تهیه حلوای پسته  بسیار مهم است.

4) الک کردن آرد

پس از حرارت دادن آرد، آن را دوباره الک نمایید تا دوباره به صورت یک دست و صاف شود. این کار باعث می شود حلوای پسته شما بسیار نرم و لطیف شده و آرد در آن گوله نشود. پس از الک کردن آرد، آن را دوباره روی حرارت قرار داده و کره و روغن جامد را به آن اضافه کنید. توصیه می کنیم هنگام اضافه کردن کره و روغن جامد در آرد، آن ها را با استفاده از یک لیسک مخلوط کنید تا کاملا یک دست شوند.

5) اضافه کردن پودر قند

در مرحله بعدی دستور پخت حلوای پسته شما باید آرد قند را به مواد دیگر اضافه کنید. پس از مخلوط شدن آرد با کره و روغن حرارت زیر آن را خاموش کرده و پودر قند را از الکی ریز رد کنید تا کاملا یک دست شود. توجه داشته باشید که زمان اضافه کردن پودر قند، مخلوط شما نباید خیلی داغ یا سرد باشد؛ زیرا در چنین شرایطی حلوا انسجام خود را از دست می دهد. به این نکته توجه کنید که این مرحله در طرز تهیه حلوای پسته  بسیار اهمیت دارد و با انجام ندادن آن ممکن است حلوای شما خرد شود.

6) اضافه کردن پودر پسته

این مرحله از نحوه تهیه حلوای پسته بسیار مهم است. شما در این مرحله باید با سرعت عمل بالایی پودر پسته، گلاب و پودر هل را به مخلوط اضافه کرده و مواد را هم بزنید. اگر می خواهید در تهیه حلوای خود از رنگ خوراکی استفاده کنید باید در این مرحله چند قطره از آن را به مخلوط خود اضافه کنید. مواد را تا زمانی هم بزنید که حالتی خمیری به خود بگیرد.

7) قرار دادن مواد در قالب

حالا قالب سیلیکونی خود را کمی چرب کرده و حلوا را در آن بریزید. در این مرحله حلوا را با قاشق آنقدر فشار دهید که منسجم شود. سپس قالب را به مدت 15 دقیقه درون فریزر قرار دهید تا حلوای پسته شما به طور کامل خودش را بگیرد.

فوت و فن و نکات مهم برای تهیه حلوای پسته

در دستور پخت حلوای پسته نکاتی وجود دارد که باعث افزایش کیفیت حلوای شما شده و آن را خوش طعم‌تر می‌کند. نکات طرز تهیه حلوای پسته عبارت اند از:

  • به هیچ عنوان آرد سفید را بیش از اندازه تفت ندهید؛ زیرا در صورتی که رنگ و طعم آن تغییر کند حلوای شما ساختار و طعم جذاب خود را از دست خواهد داد.
  • در تمامی مراحل نحوه تهیه حلوای پسته نباید بگذارید خمیر حلوا سرد شود؛ زیرا این گونه حلوا انسجام خود را از دست می دهد.
  • اگر خمیر حلوای شما حین انجام مراحل سرد شد، می توانید آن را به مدت 1 دقیقه روی شعله ملایم قرار دهید.

در آخر نیز پیشنهاد می کنیم که حلوای پسته تولید شده توسط نقل علیزاده را تهیه و مصرف کنید. شرکت نقل علیزاده یکی از با سابقه ترین تولید کنندگان نقل و حلوای سنتی در ایران می باشد که حلوا های تولید شده توسط این برند کیفیت بالا و طعمی فوق‌العاده داشته و تنها یک بار مصرف محصولات این برند شما را مشتری دائم آن خواهد کرد.

نحوه تهیه حلوای پسته
نحوه تهیه حلوای پسته

سوالات متداول

مهم ترین خواص حلوای پسته کدامند؟

حلوای پسته از پودر تازه پسته پخته می شود و همین موضوع نیز باعث شده تا مزیت ها و خواص زیادی مانند ویتامین های A، E، B، مواد معدنی، فسفر، آهن، پروتئین، کربوهیدرات، اسید های آمینه و فیبر های رژیمی در این حلوا وجود داشته باشد.

برای تهیه حلوای پسته از چه قالب هایی می توان استفاده کرد؟

شما می توانید از هر ظرفی مانند ظروف پیرکس به عنوان قالب حلوای پسته خود استفاده کنید؛ اما پیشنهاد ما استفاده از قالب های نرم سیلیکونی است. این قالب ها کاملا نچسب بوده و به راحتی خم می شوند و دیگر هنگام خارج کردن حلوای خود از قالب دچار مشکل نخواهید شد.

چه چیزی باعث خرد شدن حلوای پسته پس از آماده شدن می شود؟

اگر مراحل طرز تهیه حلوای پسته را به طور دقیق دنبال کرده باشید چنین مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد. دلیل اصلی این موضوع ممکن است مواردی مانند الک نکردن درست آرد، حرارت بالا هنگام پخت و منسجم نکردن حلوا هنگام قالب گیری باشد.

4 thoughts on “نحوه تهیه حلوای پسته

  1. torkan گفت:

    برای افزایش کیفیت حلوای پسته باید چه کار هایی را انجام دهیم؟

    1. ghanbarpour گفت:

      برای افزایش کیفیت حلوای پسته به هیچ عنوان نباید آرد را زیاد تفت دهید و علاوه بر آن نباید خمیر حلوای پسته سرد شود

  2. sara گفت:

    در طرز تهیه حلوای پسته
    در کدام مرحله باید قطره خوراکی را اضافه کنیم؟

    1. ghanbarpour گفت:

      وقتی می خواهید قطره خوراکی به حلوا اضافه کنید
      باید در مرحله اضافه کردن پودر پسته اضافه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *