Uncategorized

خواص شیره انگور (دوشاب)

خواص شیره انگور (دوشاب)
5/5 - (1 امتیاز)

خواص شیره انگور یا دوشاب برای بدن بسیار مفید است؛ اما چرا؟ همه ما با میوه انگور آشنایی داریم و می دانیم که این میوه چه خواص فوق العاده ای برای بدن دارد؛ اما همانطور که می‌دانید تنها خود انگور خواص نداشته و حتی مشتقات آن نیز از خواص زیادی برخوردار اند. یکی از مشتقات معروف میوه انگور شیره آن می باشد.

شیره انگور از آب این میوه بدست آمده و پس از جوشیدن فراوان درست می شود. طعم این شیره بسیار شیرین است و نسبت به نوع انگور نیز رنگ متفاوتی دارد، به طور مثال هرچه هسته انگور بزرگ تر و سفت تر باشد، شیره بدست آمده از آن رنگ تیره تر و غلیظ بیشتری خواهد داشت.

برای تهیه شیره انگور، ابتدا انگور ها را درون کیسه ای پلاستیکی ریخته و آن ها را له می کنند تا به طور کامل آب دانه ها گرفته شود. سپس آب انگور بدست آمده را از صافی رد کرده و به آن خاک سفید اضافه می کنند. پس از گذشت چند ساعت و ته نشین شدن خاک، شیره را دوباره از صافی رد کرده و آن را از خاک جدا می کنند؛ حال شیره انگور ما آماده مصرف است.

اما اگر نظر ما را بخواهید پیشنهاد می کنیم به جای انجام این کار های سخت و زمان بر از شیره های انگور برندهای معتبر می توانید استفاده کنید، چون خیلی از تولیدکننده ها تمامی شیره های خود را به کمک بروز ترین دستگاه ها درست کرده که هنگام تهیه آن ها تمامی موارد بهداشتی رعایت شده است. با ما همراه باشید تا در ادامه بیشتر درباره خواص دوشاب با هم صحبت کنیم. برند علیزاده یکی از بهترین برندهای ارائه دهنده دوشاب در ارومیه می باشد.

عناصر موجود در شیره انگور

قبل از بررسی خواص شیره انگور یا دوشاب بهتر است کمی با عناصر موجود در آن بیشتر آشنا شویم و بببنیم چه دلایلی باعث می شود تا خواص شیره انگور در طب سنتی اهمیت زیادی پیدا کند. گفتیم که شیره انگور از آب انگور بدست می آید که همین موضوع نیز باعث شده تا بسیاری از خواص انگور در این شیره باقی بماند.

شیره انگور سرشار از ویتامین و مواد معدنی می باشد و مهم ترین عناصر موجود در آن شامل ویتامین های A، گروه B، C، K، آهن، منیزیم، پتاسیم، فسفر و کلسیم است؛ همین موضوع نیز باعث شده تا مزایای شیره انگور برای بدن ما بسیار زیاد باشد.

خواص شیره انگور در طب اسلامی

شیره انگور یکی از غنی ترین شیره های موجود می باشد و همین موضوع نیز باعث شده از خواص دوشاب یا انگور در طب اسلامی استفاده های زیادی شود. شاید با خود بگویید که دوشاب چه تفاوتی با شیره انگور دارد؟ در واقع دوشاب به معنای همان شیره انگور است و در طب سنتی به این نام صدا زده می شود.

این ماده خوراکی، طبعی گرم داشته که برای نفخ بسیار مفید است. همچنین وجود املاح معدنی و ویتامین های مختلف باعث شده است تا مصرف به‌ اندازه شیره انگور  ما را در تقویت سیستم ایمنی بدن خود کمک کند. به این نکته هم توجه داشته باشید که طب اسلامی در واقع همان طب سنتی می باشد و تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند.

شیره انگور دوشاب
شیره انگور دوشاب

خواص شیره انگور برای سلامتی

خواص شیره انگور یا دوشاب برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها مفید بوده و مصرف صحیح آن می تواند بدن شما را در مقابل بیماری های خطرناک مقاوم کند. خواص شیره انگور در طب سنتی شامل موارد زیر می باشد:

پیشگیری از سرطان با شیره انگور

یکی از بیماری هایی که شیره انگور به بهترین شکل ممکن بدن را در مقابل آن مقاوم می سازد سرطان است. امروزه این بیماری به دلایل تغذیه ای و زیست محیطی در تعداد زیادی از افراد شایع شده و روند درمان آن نیز بسیار سخت و زمان بری است.

 به همین دلیل پیشنهاد می شود اگر می خواهید از این بیماری دور بمانید مقدار مناسبی از شیره انگور را در طول هفته مصرف کنید. این شیره در ساختار خود دارای آنتی اکسیدان های فراوانی است که از سلول های بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می کند.

خواص شیره انگور برای پوست

پوست از مهم ترین بخش هایی است که در بدن ما وجود دارد. این لایه از چربی ها و پروتئین های مختلفی تشکیل شده است و در صورتی که مواد مورد نیاز پوست به طور کامل به آن نرسد، خشک و به سمت پیری می رود.

شما می توانید با استفاده از خواص دوشاب که با مصرف آن نسیب شما می شود از پیری پوست خود جلوگیری نمایید؛ زیرا مصرف این ماده مفید می تواند پوست شما را تقویت کرده و بافت های آسیب دیده آن را نیز ترمیم کند. همچنین می توانید با قرار دادن شیره انگور روی پوست خود لک و سیاهی های آن را از بین ببرد.

خواص دوشاب
خواص دوشاب

شیره انگور موثر در تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر

متاسفانه بسیاری از افراد هستند که از بیماری ضعف حافظه یا همان آلزایمر رنج می برند. این بیماری ممکن است به دلایل مختلفی در مغز ایجاد شود. یکی از دلایل این بیماری کمبود مواد مغذی در بدن است که باعث کند شدن عملکرد مغز نیز می شود.

 حال اگر می خواهید با تقویت مغز خود از این بیماری جلوگیری کنید، خواص شیره انگور یا دوشاب می تواند بهترین گزینه برای شما باشد. شیره انگور دارای قند های طبیعی و ویتامین های حیاتی است که باعث تقویت سلول های مغز شده و از کندی ذهن جلوگیری می کند.

خواص شیره انگور برای چاقی

شیره انگور می تواند برای افراد لاغر نیز انتخاب خوبی باشد. اگر فرد لاغری هستید و می خواهید کمی وزن اضافه کنید، استفاده از خواص دوشاب می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. دوشاب کالری بسیار زیادی دارد و این موضوع نیز باعث افزایش انرژی در بدن می شود. توجه داشته باشید که کالری زیاد در بدن باعث چاقی نیز می شود.

 پس اگر فردی کم تحرک می باشید و از وزن بالا رنج می برید خواص شیره انگور یا دوشاب برای شما اصلا مناسب نیست؛ زیرا مصرف این شیره تنها به افرادی پیشنهاد می شود که مشکلات تغذیه ای داشته یا چربی بدن آن ها در سطح بسیار پایینی قرار دارد.

شیره انگور و درمان کم خونی

از دیگر مشکلاتی که امروزه بسیاری از افراد مبتلا به آن هستند، بیماری کم خونی است. این بیماری به دلیل کمبود گلبول های قرمز در خون رخ داده و در نتیجه مشکلات بیشتری را برای بدن ایجاد می کند. جالب است بدانید که خواص دوشاب برای جلوگیری از این بیماری هم بسیار مفید است؛ زیرا این شیره در ساختار خود دارای ویتامین c می باشد که در خون سازی بدن بسیار موثر است.

خواص شیره انگور برای کودکان

شیره انگور یکی از بهترین مواد غذایی است که هم طعم خوبی داشته و هم با شیرینی فوق العاده‌اش جذابیت زیادی برای کودکان دارد. همچنین کالری زیاد این ماده نیز می تواند به افزایش انرژی در کودکان کمک کند. اگر کودکی دارید که از لاغری یا کم خونی رنج می برد، می توانید با قرار دادن شیره انگور در برنامه غذایی آن، این مشکلات را از بین ببرید.

خواص شیره انگور برای کودکان
خواص شیره انگور برای کودکان

شیره انگور مفید برای دوران بارداری یا خواص شیره انگور برای دوران بارداری

دوران بارداری یکی از حساس ترین دوران برای هر زنی به حساب می آید. در این دوره زنان باید تغذیه خود را به شکل دقیقی کنترل کرده و از مصرف بسیاری از مواد غذایی اجتناب کنند. اما مزایای شیره انگور به نحوی است که هم در طب امروزی و هم در طب سنتی به زنان باردار توصیه شده است.

وجود مواد مغذی مانند فسفر، کلسیم، منیزیم و… در این ماده خوراکی می تواند به روند رشد جنین و تقویت مادر کمک زیادی کند. البته به این نکته توجه داشته باشید که مصرف دوشاب به مادرانی که مبتلا به دیابت هستند اصلا پیشنهاد نمی شود.

خواص شیره انگور برای اعصاب

یکی دیگر از خواص دوشاب، کنترل اعصاب هنگام عصبانیت است. این امر به دلیل وجود منیزیم در ترکیبات شیره انگور اتفاق می‌افتد. وجود منیزیم برای مغز بسیار مفید بوده و با افزایش میزان حجم کلسیم موجود در رگ های عصبی و خونی باعث ایجاد آرامش در اعصاب می شود. به همین دلیل افرادی که از بیماری های اعصاب رنج برده و آرامش زیادی در طول روز ندارند می توانند با مصرف شیره انگور در صبح از خواص شیره انگور ناشتا استفاده کنند.

خواص شیره انگور ناشتا

خواص دوشاب بسیار زیاد می باشد؛ در واقع مزایای شیره انگور به دلیل ویتامین های زیادی که دارد برای بدن فوق العاده است. اما این امر زمانی بهتر می شود که شما شیره انگور را به صورت ناشتا مصرف کنید. مصرف شیره انگور به صورت ناشتا، روند مواد مغزی در این ماده را بیشتر می کند.

طبع شیره انگور

یکی از مهم ترین نکاتی که باید درباره خواص شیره انگور در طب سنتی و مزایای شیره انگور بدانید طبع آن است. این شیره که از آب انگور بدست می آید طبعی گرم دارد. به دلیل گرم بودن طبع شیره انگور نباید آن را در طول روز به مقدار زیاد مصرف کنید؛ زیرا مصرف پیش از اندازه این ماده باعث ایجاد حالت خفگی در فرد می شود.

مضرات شیره انگور

حال سوالی که ممکن است در ذهن شما عزیزان پیش بیاید این است که آیا شیر انگور برای بدن ضرر هم دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که شیره انگور می تواند در شرایطی برای ما مشکلاتی را ایجاد کند. این شیره خوش طعم قند بالایی دارد؛ درسته که قند شیره انگور قندی طبیعی است، اما در هر صورت این قند برای افراد دیابتی مضر بوده و می تواند سلامت آن ها را به خطر بیندازد.

 از طرفی دیگر شیره انگور طبعی گرم و تر دارد که در صورت مصرف توسط افراد گرم مزاج باعث ایجاد سردرد و غلظت در صفرا آن ها می شود. چنین موضوعی حرارت بدن را بالا برده و باعث پدید آمدن جوش های فراوان در صورت و بدن می شود.

چه زمانی برای مصرف شیره انگور بهتر است؟

سوالی که بسیاری از افراد درباره خواص شیره انگور یا دوشاب و مزایای شیره انگور می پرسند زمان مصرف آن است. به دلیل طبع گرم شیره انگور پیشنهاد می شود که آن را در فصل زمستان استفاده کنید. البته می توان این شیره را در فصول گرم سال نیز مصرف کرد؛ اما ممکنه به دلیل حرارت بالای بدن باعث بدحالی فرد شود.

 همچنین توصیه می کنیم از خواص شیره انگور ناشتا غافل نشوید؛ زیرا خوردن شیره انگور به صورت ناشتا علاوه بر افزایش انرژی باعث جذب هر چه بهتر ویتامین ها و مواد مغذی درون شیره می شود.

بهترین روش مصرف شیره انگور

بهترین روش برای مصرف شیره انگور کدام است؟ بهترین روش برای مصرف شیره انگور این است که آن را به مقدار مناسب مصرف کنید؛ این مقدار برای افراد مختلف، متفاوت است. برای بزرگسالان یک تا سه قاشق غذا خوری و برای کودکان یک تا سه قاشق مرباخوری در روز توصیه می شود. با مصرف این مقدار، مزایای شیره انگور را به طور کامل دریافت خواهید کرد.

البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که خواص دوشاب تنها در شیره انگور باکیفیت وجود دارد. اگر می خواهید شیره انگوری با کیفیت را تهیه کنید و از خواص شیره انگور ناشتا بهترین استفاده را ببرید، پیشنهاد ما این است که از تولیدکنندگان معتبر نسبت به خرید شیره انگور اقدام کنید.

انگور سبز و قرمز
انگور سبز و قرمز

سوالات متداول

آیا شیره انگور مضراتی نیز دارد؟

بله؛ شیره انگور مانند هر ماده غذایی دیگری علاوه بر مزایا، مضراتی نیز دارد. این مضرات شامل چاقی، افزایش قند، ایجاد جوش و افزایش حرارت بدن می‌باشد. پس اگر از مشکلات چاقی یا قلبی رنج می برید بهتر است مصرف این شیره را از برنامه غذایی خود حذف کنید.

کی و چگونه شیره انگور را مصرف کنیم؟

بهترین زمان برای مصرف شیره انگور فصل زمستان است؛ زیرا این شیره می تواند هم به درمان و هم به پیشگیری از انواع بیماری هایی که در فصل سرما شایع می شوند کمک کند. میزان مناسب مصرف این شیره برای هر فردی معادل 1 الی 3 قاشق غذاخوری است.

خواص شیره انگور در طب سنتی شامل چه مواردی است؟

از خواص دوشاب در طب سنتی صحبت های زیادی شده است. طبق نکات گفته شده در طب سنتی به دلیل  وجود کلسیم و آنتی اکسیدان های فراوان در ساختار شیره انگور، این ماده می تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای روی بدن شما داشته باشد.

4 thoughts on “خواص شیره انگور (دوشاب)

  1. مهدی گفت:

    آیا شیره انگور می تونه افسردگی رو درمان کنه؟

    1. ghanbarpour گفت:

      بله
      یکی از فواید شیره انگور درمان افسرگی و اظطراب است. زیرا منیزیم زیادی دارد.
      در ضمن منیزیم موجود در شیره انگور میزان سروتونین را بالا می برد و باعث افزایش نشاط و شادابی در بدن می شود.

  2. اکرم گفت:

    سلام
    آیا شیره انگور برای اعصاب مفید است؟

    1. ghanbarpour گفت:

      شیره انگور برای اعصاب بسیار مفید است علاوه بر آن تمام تنش های عصبی را از بین می برد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *