Uncategorized

طرز تهیه حلوای مسقطی

طرز تهیه حلوای مسقطی
5/5 - (2 امتیاز)

حلواها از محبوب ترین خوراکی هایی هستند که در کشورهای مختلف سرو می شوند. می توان این خوراکی را نوعی دسر یا شیرینی دانست. یکی دیگر از حلواهایی که در کشورهای عربی محبوبیت زیادی داشته و اصالت آن نیز به کشورهای آسیای میانه باز می گردد، حلوای مسقطی است.

این حلوا شیرینی زیادی داشته و از مغزیجات مختلفی نیز در آن استفاده می شود. برای اولین بار این حلوا در بندر مسقط، پایتخت کشور عمان تهیه شده است. همچنین شما می توانید به راحتی این حلوا را با مواد اولیه ساده درست کرده و آن را در مهمانی های خود استفاده کنید. همراه ما باشید تا در ادامه طرز تهیه حلوای مسقطی را مرحله به مرحله به شما بیاموزیم.

حلوای مسقطی چه نوع حلوایی است؟

اولین چیزی که در این مقاله آموزشی از نقل علیزاده به آن برمی خوریم این است که اصلا حلوا مسقطی چه نوع حلوایی است؟ در جواب باید گفت که این حلوا خوش طعم و شیرین از مواد مقوی تهیه می‌ شود که  زادگاه آن کشور عمان است.

 این حلوا در مدل‌ ها و روش های متنوعی تولید می شود که از مهم ترین آن ها می توان به حلوا مسقطی لاری اشاره کرد. این نوع طرز تهیه حلوای مسقطی در ایران نیز بسیار رایج است و جزء شیرینی های محبوب شیراز، بوشهر و دیگر شهر های این منطقه محسوب می شود.

مواد لازم  برای حلوای مسقطی

برای این که بتوانید به طور کامل و با جزئیات طرز تهیه حلوای مسقطی را فرا بگیرید باید ابتدا با مواد اولیه این خوراکی خوشمزه آشنا شوید. توجه داشته باشید که حتما باید مواد لازم  برای حلوا مسقطی را از قبل نسبت به تعداد افرادی که قصد درست کردن این خوراکی را برای آن ها دارید مشخص کنید.

 از مهم ترین موادی که برای درست کردن این حلوا نیاز داریم می توان به موارد زیر اشاره کرد ( تمامی مقادیر مشخص شده برای 6 نفر است )

         نشاسته: 2 لیوان

         شکر: 4 لیوان

         زعفران: به مقدار دلخواه

         هل: 1 قاشق غذاخوری

         گلاب: 1 لیوان

         گلوکز مایع: 1 قاشق غذاخوری

         جوز هندی: 5/1 قاشق غذاخوری

         روغن یا کره: 5/1 لیوان روغن یا 100 گرم کره

         خلال پسته و بادام: به مقدار دلخواه

مواد لازم برای حلوا مسقطی
مواد لازم برای حلوا مسقطی

دستور پخت حلوای مسقطی

حال می رسیم به مهم ترین بخش از طرز تهیه حلوای مسقطی. می خواهیم در این بخش از آموزش های نقل علیزاده دستور پخت این حلوا را به طور کامل و حرفه ای با هم بررسی کنیم. مراحل این کار شامل موارد زیر هستند که باید قدم به قدم دنبال کنید:

1)   مرحله اول؛ آماده سازی ظرف

در اولین مرحله از طرز تهیه حلوای مسقطی باید ظرف های مورد نیاز خود برای درست کردن این حلوا را آماده نمایید. برای این کار بهتر است از ظرف چدنی یا مسی استفاده کنید؛ زیرا این ظرف ها علی الخصوص ظرف مسی می توانند گرما را بهتر به مواد رسانده و بافت و طعم آن را جذاب تر کنند.

پس از انتخاب ظرف، تمام شکر را درون آن ریخته و سپس روی شعله با حرارت ملایم قرار دهید. بعد از این که شکر آب شد، آن را هم بزنید تا رنگ شکر تغییر نکند.

2)   مرحله دوم؛ مخلوط آب و شکر

در دومین قدم از طرز تهیه حلوای مسقطی باید آب و شکر را با هم مخلوط کنیم. توجه داشته باشید که تغییر رنگ شکر موجب تیره شدن حلوای شما خواهد شد؛ پس به خوبی آن را هم زده و آب را به محلول اضافه کنید.

این محلول را به اندازه ای با هم مخلوط کنید که آب و شکر به طور کامل با هم ترکیب شوند و قوام بیایند. باید صبر کنید که این مخلوط کاملا بجوشد؛ اینگونه می توان مطمئن شد که تمام مواد با هم حل شده و وقت این است که به مرحله بعدی از درست کردن این حلوای جذاب قدم بگذارید.

3)   مرحله سوم؛ افزودن نشاسته، اضافه کردن روغن و هم زدن مواد

باید در مرحله بعدی پس از حل شدن کامل شکر و آب با یکدیگر، نشاسته را به آن ها اضافه کنید. کل نشاسته را به مخلوط اضافه کرده و مطمئن شوید که گلوله نمی شود. پس از این که مواد به درستی با هم مخلوط شده و در حال غلظت گرفتن هستند، باید روغن یا کره حیوانی که از قبل آماده کردید را به آن ها اضافه کنید.

بعد از این که به خوبی آن ها را با هم  ترکیب کردید، زعفران دم کرده را برای جذاب‌ تر شدن رنگ این حلوا روی مواد دیگر بریزید. دقت داشته باشید که باید مواد را به طور کامل به هم بزنید تا زعفران در کل حلوای ما پخش شود.

4)   مرحله چهارم؛ اضافه کردن جوز هندی

در چهارمین قدم از طرز تهیه حلوای مسقطی باید به خوبی مواد را با هم مخلوط کنید. حدود 50 دقیقه الی 2 ساعت باید این مواد را روی شعله ملایم هم بزنید تا بافتی عالی به خود بگیرند. سپس می توانید گلوکز خوراکی را به آن ها اضافه کنید.

 پس از این که یک ساعت این کار را انجام دادید، باید پودر هل و جوز هندی را برای عطر و بوی حلوا به ترکیبات اضافه نمایید. توجه داشته باشید که باید مقدار این مواد را نسبت به سلیقه خود اندازه بگیرید؛ زیرا برخی از افراد به هل یا جوز هندی علاقه ندارند.

5)   مرحله پنجم؛ آماده شدن حلوا

میرسیم به مرحله انتهایی از طرز تهیه حلوای مسقطی. در این مرحله باید پس از کسب اطمینان از غلظت مناسب حلوا، آن را از روی شعله برداشته و گاز را خاموش کنید. حال حلوای شما آماده شده و می توانید آن را درون یک سینی یا دیس بریزید و سطحش را صاف کنید.

همچنین قادر هستید تا در این مرحله به میزان دلخواه و سلیقه خود مقداری خلال پسته، بادام و حتی گل محمدی را روی حلوای خود به عنوان تزیین استفاده کنید. اضافه کردن گل محمدی باعث جذاب شدن عطر حلوای شما نیز خواهد شد.

دستور العمل حلوا مسقطی
دستور العمل حلوا مسقطی

بیشتر بخوانید: حلوای عربی

فوت و فن های حلوای مسقطی

در مراحل بالا از طرز تهیه حلوای مسقطی، به طور کامل درست کردن این حلوا را یاد گرفتیم؛ اما هنوز هم برخی نکات باقی مانده که اشاره به آن ها خالی از لطف نیست. به این نکات، فوت و فن های حلوا مسقطی نیز می توانیم بگوییم. با رعایت کردن نکات زیر هنگام تهیه این حلوا کیفیت و طعم آن بسیار بهتر خواهد شد. از مهم ترین این فوت و فن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

          به دلیل زیاد بودن زمان پخت این حلوا، بهتر است شعله را در کمترین حالت نگه دارید تا رنگ و بافت حلوا حفظ شود.

         می توانید در تزئین آن از زرشک نیز استفاده کنید.

         اضافه کردن زعفران دم کرده غلیظ تر و بیشتر، می تواند عطر و بوی حلوا مسقطی شما را بیشتر کند.

فوت و فن های حلوای مسقطی
فوت و فن های حلوای مسقطی

مزیت حلوای مسقطی نکات حلوای مسقطی

برای این که بیشتر و دقیق تر با این حلوای جذاب آشنا شده و راحت تر بتوانید طرز تهیه حلوا مسقطی را بیاموزید، مزیت حلوای مسقطی نکات حلوای مسقطی را نیز باید بلد باشید. از مهم ترین مزایای این حلوا می توان به مواردی مانند عطر و بوی جذاب آن اشاره کرد که کل فضا را فرا می گیرد. از طرف دیگر استفاده از مغزیجات و خلال ها باعث شده تا علاوه بر خوش طعم و زیبا شدن، حلوای شما مفید تر نیز شده و میل کردن آن خالی از لطف نباشد.

نتیجه گیری

از جذاب ترین حلواهای عربی که قادر هستید به راحتی آن را در خانه درست کنید، می توان به حلوا مسقطی اشاره کرد. طرز تهیه حلوای مسقطی بسیار ساده است. تنها نکته ای که باید در رابطه با درست کردن این حلوا بدانید این است که حدود 2 ساعت برای پخت آن زمان لازم خواهید داشت.

این خوراکی خوش طعم از مواد مختلفی مانند نشاسته، شکر، زعفران، هل، گلاب، گلوکز مایع، جوز هندی، روغن یا کره، خلال پسته و بادام درست می شود. این را هم باید گفت که تمامی مواد اولیه این حلوا مفید بوده و برای بدن مزایایی زیادی را به همراه دارد؛ مخصوصا اگر از خلال پسته و بادام برای تزئین استفاده کنید. در این مقاله آموزشی از نقل علیزاده تمامی مراحل پخت این حلوای جذاب را به شما آموختیم.

سوالات متداول

حلوای مسقطی چیست؟

در پاسخ به این مورد از سوالات متداول باید گفت که حلوا مسقطی یکی از حلواهای محبوب است که هم در ایران درست می شود و هم در کشور های عربی. اصالت این حلوا نیز متعلق به بندر مسقط کشور عمان است.

چه موادی برای تهیه حلوا مسقطی نیاز داریم؟

از مهم ترین مواد اولیه ای که برای تکمیل طرز تهیه حلوای مسقطی به آن نیاز دارید می توان به پودر هل، جوز هندی، شکر و آب، زعفران دم کرده و گلوکز خوراکی اشاره کرد.

فوت و فن های حلوای مسقطی کدامند؟

فوت و فن های این حلوای شامل موارد متنوعی مانند استفاده از زعفران بیشتر برای عطر جذاب تر و کم بودن شعله برای حفظ بافت حلوا اشاره کرد.

6 thoughts on “طرز تهیه حلوای مسقطی

  1. alireza گفت:

    برای کیفیت بیشتر حلوای مسقطی باید چه چیزی به آن اضافه کنیم؟

    1. ghanbarpour گفت:

      برای افزایش کیفیت حلوای مسقطی سعی کنید از زعفران اعلا استفاده کنید و علاوه بر آن از مغزیجات با کیفیت هم می توانید استفاده کنید

  2. reza گفت:

    حلوای مسقطی سوغات کدام شهر است؟

    1. ghanbarpour گفت:

      مسقطی یکی از سوغاتی های خوشمزه استان فارس است

  3. آندیا گفت:

    حلوای مسقطی چقدر طول می کشد تا بپزد؟

    1. ghanbarpour گفت:

      حلوای مسقطی بین یک ونیم الی دو ساعت زمان برای پخت نیاز دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *